Europejski Dzień Języków (EDJ) to coroczne święto wielojęzyczności i różnorodności kulturowej ustanowione w 2001 roku z inicjatywy Rady Europy.
Celem tej inicjatywy jest promowanie wielojęzyczności jako bogactwa kulturowego wszystkich obywateli naszego kontynentu, zachęcanie ludzi w każdym wieku do nauki języków obcych oraz promowanie tłumaczeń pisemnych i ustnych oraz zawodów związanych z wykorzystaniem komunikacji w językach obcych.
W ramach EDJ instytuty językowe, uniwersytety, szkoły i instytucje działające w sektorze kultury organizują wydarzenia związane z promocją języków. Ustaloną datą obchodów Europejskiego Dnia Języków jest 26 września.
W naszej szkole w ramach obchodów EDJ klasy VII i VIII obejrzały prezentację o krajach niemieckojęzycznych. Uczniowie poszerzyli swoją wiedzę i poznali ciekawostki o Niemczech, Austrii, Szwajcarii i Liechtensteinie, rozwiązywali także quizy, by przetestować i utrwalić zdobyte wiadomości.
Nauka języka obcego od podstaw zwykle zaczyna się od najbardziej potrzebnego słownictwa. A co jest bardziej przyziemne niż gotowanie? ;)Nauka angielskiego podczas gotowania to jednocześnie okazja do poszerzania wiedzy, spędzania czasu na ulubionym hobby i sprawiania radości sobie oraz innym. Z okazji Europejskiego Dnia Języków uczniowie kl. V utrwalili słownictwo związane z przygotowaniem typowej amerykańskiej potrawy Mac&Cheese, zapisali przepis na tę potrawę, a następnie przyrządzili wyśmienity smakołyk, który nasycił wszystkie głodne brzuszki, a także zachwycił grono pedagogiczne. Jak się okazało „English iseverywhere”- angielski jest wszędzie, także na polskich produktach znaleźliśmy angielskie nazwy, a możliwość analizowania angielskich nazw sprawiła dodatkową frajdę. Kl. VI natomiast zagłębiła się w tajniki wiedzy o krajach anglojęzycznych i sprawdziła swoje siły w quizie wiedzy.
Na zajęciach z wychowawcą klasa ósma realizowała temat: Zabawa słowem, czyli wariacje językowe. Na początku uczniowie spróbowali nieco pogimnastykować język, czytając na głos łamańce językowe, zwiększając stopniowo szybkość czytania. Następnie organizowaliśmy zabawy słowem i zdaniem, takie jak np.: skojarzenia, literowy jamnik, niekończąca się historia, gra słowna w kolory, odnajdywanie zaszyfrowanych słów, wykorzystywanie reguł ortograficznych w praktyce, kodowanie. Zabawy tego rodzaju budzą zainteresowanie językiem polskim, rozwijają umiejętności językowe, poszerzają słownictwo, zachęcają do obserwacji języka, analizowania pewnych zjawisk językowych, pobudzają twórcze myślenie, ćwiczą wyobraźnię i refleks.
( E.G., B. G., J. K.)